Column Suiker: Een paleisje om te fuiven

001

Elke maand verzorgt Ar-Tur in cultuurkrant de Suiker een column. In 2014 hebben we een nieuwe columnist: Joep Gosen. Joep is architect en studeert fotografie aan de Academie te Hasselt. Zijn eerste column gaat over nieuwe stadsfuifzaal ‘De Waai’ in Geel. De column is te lezen in de Suikerkrant van januari 2014. 

Iedereen herinnert zich de fuiven uit zijn jeugd. Goeie ambiance, straffe muziek, vrienden en vriendinnen, schoon vrouwkes (en mannekes), de eerste pint, de eerste zoen, misschien de eerste sigaret en ‘s anderendaags de geur van schraal bier. Vaak gingen die fuiven door in de ietwat bedompte parochiezaal of de lokale kroeg.

De laatste twintig jaar is de wetgeving sterk verstrengd. Een fuif organiseren is een stuk complexer geworden. Diverse instanties moeten verwittigd worden en allerlei vergunningen aangevraagd. De accommodatie moet aan een hele resem eisen voldoen op het gebied van brandveiligheid, luchtverversing enz. Het animo onder vrijwilligers om spontaan iets te organiseren, is daardoor sterk verminderd. Gemeentebesturen nemen daarom tegenwoordig vaak zelf het initiatief een feestzaal te bouwen en uit te baten. Alles is dan juridisch in orde en bovendien biedt het organisatorische voordelen. Drank wordt verzorgd, de politie automatisch verwittigd, de accommodatie wordt gekuist…

De nieuwe stadsfuifzaal ‘De Waai’ in Geel maakt deel uit van het cultuurcluster de Werft, midden in het centrum. Zo’n plaats brengt natuurlijk een reële kans op overlast mee. Op andere plaatsen, zoals in Turnhout en Gent, is dat opgelost door de bron onder de grond te bouwen. Daardoor is er automatisch voldoende massa om het geluid te dempen. Vanwege de bijzondere locatie en de wens om de fuifcultuur niet te verstoppen, hebben DAG (De Architectengroep) en A2O dat in Geel niet gedaan. Sterker nog: ze hebben geopteerd een complementaire gevel te maken aan het tegenoverliggende stadhuis zodat de openbare stadstuin waardige wanden krijgt.

08-227 (10)

Het geluidprobleem is opgelost door een ‘slimme’ plattegrond. De hoge zaal ligt midden in het gebouw. Daaromheen liggen foyer, sanitair, vestiaire, … Om vanaf de inkom in de zaal te geraken, moet je twee (geluids)sassen door en verschillende keren de hoek om. Het geluid moet dezelfde grillige weg afleggen als het naar buiten wil. Zelfs met geopende toegangsdeuren is er buiten niets van het feestgedruis te horen. Een andere oplossing is beleidsmatig. Eenmaal het ticket gekocht, mag men niet meer naar buiten. Daarom is er voor de rokers een buitenruimte in de foyer gemaakt.

De gevel is opgebouwd uit kolommen van helderwit geprefabriceerd beton. Afhankelijk van de kijkhoek oogt het gebouw extreem transparant -en dus openbaar- of meer gesloten. Door het strakke, rigide ritme krijgt het gebouw een klassieke uitstraling en lijkt het op de cultuurpaleizen die in de jaren 60 en 70 in Oost-Europa gebouwd werden. Een positieve connotatie vanwege hun sociale en culturele inbedding. De zaal is omhuld met een betonnen ‘gordijn’ dat tot binnen doorloopt. Dat versterkt het publieke karakter van de foyer. Want is die nu eigenlijk binnen of buiten?

In het ganse gebouw is gekozen voor een sobere, maar degelijke afwerking die ze in Nederland het mooie woord ‘hufterproof’ zouden geven. In de wand aan de inkom zijn twee verzonken banken gemaakt van waarop men een overzicht over de straat en het plein heeft. Zo kan je zien of diegene op wie je zit te wachten er al aankomt. De foyer kan door zijn transparante uitstraling als forum voor openbare activiteiten -zoals kerstmarken en beurzengebruikt worden. Desalniettemin had er meer gedaan kunnen worden om de monofunctionaliteit van het gebouw te voorkomen. Waar is bijvoorbeeld de fysieke verbinding met de andere openbare gebouwen van het cultuurcluster?

Daarnaast moeten we nadenken over de hoeveelheid regels en papierwerk die inherent zijn aan de organisatie van bijvoorbeeld een fuif. Het is goed dat dingen geregeld worden, maar het spontane, het charmante is er wel af. En dat is tegelijk het mooie en het lelijke, of zoals u wilt het voor- en het nadeel, aan een gebouw als De Waai.

009

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s